D-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää

D-vitamiini 

 

D-vitamiini on yksi ihmisen tarvitsemista rasvaliukoisista vitamiineista. D-vitamiini on steroidihormoni, jonka esimuotoa muodostuu ihossa ja jota saadaan ruoasta.

 

 

Kalsiumin imeytymiseen tarvitaan D-vitamiinia. Tämä puolestaan ​​vaikuttaa luuston vahvuuteen. D-vitamiinin puutteesta seuraa myös kalsiumin puute, mikä tarkoittaa, että luun mineralisaatio häiriintyy. Tällöin kyseessä on osteomalasia. Oireita ovat lihasheikkous sekä krooninen kipu lihaksissa ja luustossa. Oireet ovat yleisiä myös muiden sairauksien, kuten fibromyalgian, yhteydessä, minkä vuoksi lääkärin on vaikea tehdä diagnoosia. Toisinaan potilaat diagnosoidaan väärin ja oikean diagnoosin löytäminen kestää pitkään, koska oireita on vaikea tulkita. Voit pyytää lääkäriäsi testaamaan D-vitamiinitasosi, joka osoittaa, onko sinulla D-vitamiinin puutos vai ei.

 

 

 

Auringon valo on tehokkain D-vitamiinin tuottaja. D-vitamiinia muodostuu iholla. Niukka auringonvalon määrä talvisin on ongelma Suomessa, sillä silloin ei ole mahdollista saada riittävästi UV-säteilyä, jotta D-vitamiinia saataisiin tarpeeksi.  Vanhuksilla, jotka ovat usein sisätiloissa, estyy D-vitamiinin tuotanto entisestään ja  kyky tuottaa D-vitamiinia vähenee iän myötä. Viime aikoina on voitu osoittaakin, että D-vitamiini on monia muita tärkeitä tehtäviä, kuten tasapainon ja lihasvoiman ylläpito.

 

 

D-vitamiinia saadaan esimerkiksi kalasta, vitaminoidusta margariinista, kananmunan keltuaisesta ja maitotuotteista, joihin D-vitamiinia on lisätty. On muistettava, että D-vitamiinia ei lisätä luomumaitoon eikä eräisiin piimävalmisteisiin. Suomalaisten D-vitamiinin saanti auringosta ja ravinnosta jää usein alle suositusten, jolloin saannin turvaamiseksi on syytä käyttää D-vitamiinilisää.

Onko sinulla osteoporoosi tai kuulutko riskiryhmään?

Klikkaa tästä ja tee suuntaa antava osteoporoositesti!