Kalsium on tärkeää ja sen puutetta on syytä välttää!

 

Kalsium

Kalsiumia tarvitaan luuston rakentamiseen ja ylläpitämään vahva luusto läpi elämän. Noin 80-90% luun mineraalipitoisuudesta koostuu kalsiumista ja fosforista. Kalsiumin puute voi johtaa luiden heikkenemiseen, mikä puolestaan voi johtaa osteoporoosin syntyyn.

 

Kalsiumin tärkein tehtävä on toimia luuston keskeisenä rakennusaineena. Luusto on elävää kudosta, joka uusiutuu läpi koko elämän. Kalsiumilla on myös tärkeä merkitys lihasten ja hermojen toimintassa sekä veren hyytymisessä. Jos veri ei saa tarpeeksi kalsiumia, niin keho ottaa tarvittavan kalsiumin luustosta, mikä heikentää sitä. Siksi päivittäisen ruokavaliosi tulee sisältää kalsiumia.

 

Kalsiumvalmisteen käyttö on suositeltavaa silloin, kun ruokavalioon ei sisälly tarpeeksi maitovalmisteita.


Kalsiumia on pääasiassa maidossa ja maitotuotteissa (jogurtti, viili, juusto, jne.) ja vihreissä vihanneksissa (esim. parsakaalissa). Helpoin tapa välttää kalsiumin puute on nauttia maitotuotteita. Tätä kautta saadaan 75 % kalsiumtarpeesta. Tiesitkö, että muun muassa kahvi (ilman maitoa), alkoholi ja suola lisäävät kalsiumin eritystä virtsaan. Täten keho tarvitsee kalsiumlisää.

 

Kalsiumin saantisuositukset

Kalsiumin saantisuositukset vaihtelevat iän ja elämäntilanteen mukaan. Alta löydät suuntaa antavat suositukset riittävään päivittäiseen kalsiumin saantiin ikäryhmittäin.

 

IKÄRYHMÄ

Kalsium (mg)

Kasvukausi

900

17-74 vuotta

800*

yli 75 vuotta

800

Raskaus ja imetys

900

* 18-20-vuotiaille suositus on 900 mg

 

 

Voit perehtyä kalsiumin tarpeeseen tarkemmin täällä!

 

Ehkäise kalsiumlisällä!

Kalcipos on itsehoitolääke, joka sisältää kalsiumia ja D-vitamiinia.

 

Lue lisää Kalcipos-tuoteperheestä

Onko sinulla osteoporoosi tai kuulutko riskiryhmään?

Klikkaa tästä ja tee suuntaa antava osteoporoositesti!